O nama

A long time ago in a galaxy far, far away...

Sve je počelo skromno. Od elektronskih učionica prvo je postojala učionica S-14 sa 20 računara, koja je ujedno bila i elektronska učionica i kancelarija Računarskog centra. Sa porastom broja studenata javila se potreba za dodatnim računarima i ubrzo je otvorena elektronska učionica S-12, opremljena sa 30 računara.

2005. godina

Tokom leta 2005. godine ostvarena je prva veća IT investicija, uložena su značajna sredstva u IBM servere kao i u 50 IBM računara koje su postavljene u elektronsku učionicu S-11.

2006. godina

Menadžment Univerziteta u skladu sa aktuelnim trendovima na zapadu, i značajem i mogućnostima savremenih informacionih tehnologija, odlučio je da se nabavkom gotovog softvera za elektronsko testiranje školske 2005/2006. godine ovakav način testiranja počne sprovoditi na celom Univerzitetu Singidunum, a već sledeće školske godine i pokrenut je projekat za razvoj sopstvenog rešenja. Bazni projekat pod nazivom “UNIS.MTutor” započet je početkom školske 2006/2007 a već nakon nekoliko meseci razvoja prva stabilna verzija puštena je u rad.

2007. godina

Tokom 2007. godine investirano je u dodatnih 40 računara, koje su postavljene u novoformiranu elektronsku učionicu S-13. Tada, Univerzitet Singidunum je mogao da se pohvali sa tri elektronske učionice sa ukupno 120 računara.

2011. godina

U toku školske 2011/2012 godine elektronsko testiranje je korišćeno na više desetina predmeta, tim putem je izvršeno oko 20,000 provera znanja 9,000 različitih studenata. U okviru ovih testiranja studenti su otvorili oko 2,500,000 pitanja i dali oko 3,537,000 odgovora. Grubom računicom, dolazi se i do podatka da je na ovaj način ušteđeno 250,000 listova papira a svakom nastavniku i asistentu je za ocenjivanje ušteđeno u proseku po 7 sati. Sa druge strane, kvalitet i objektivnost ocenjivanja su značajno podignuti dok je mogućnost upotrebe nedozvoljenih sredstava svedena na teoretski minimum. S’ obzirom na ogroman značaj informacionih tehnologija u savremenom poslovanju i obrazovanju, ovoj sferi se posvećuje velika pažnja kako bi studiranje po modernim nastavnim programima na Univerzitetu Singidunum bilo upotpunjeno. Studentima je pružena mogućnost da u svom radu koriste moderne tehnologije, koje će svakako doprineti prijatnijem studiranju i lakšem napredovanju u daljoj karijeri.

2012. godina

Tokom 2012. godine i novom velikom investicijom formirale dve nove elektronske učionice E-01 i E-02 sa energetski efikasnim HP računarima i Dell monitorima. Pored novoformiranih elektronskih učionica koje broje 64, odnosno 71 računar, formirana je i elektronska učionica E-03 koja broji 30 računara i obavlja ulogu centra za održavanje Cisco, IBM, Microsoft, Oracle i SAP kurseva. Kada se sve sabere, dolazi se do broja od 205 računara za potrebe nastave i eksperimentalnih vežbi iz većeg broja informatičkih i računovodstvenih predmeta, ali i polaganja ispita i elektronskih testova. Univerzitet Singidunum u svom sastavu ima još dve elektronske učionice E-60 (61 računar) i E-120 (121 računar) koje se nalaze u novoj organizacionoj jedinici u Kumodraškoj 261.
Ove elektronske učionice su opremljene sa energetski efikasnim HP i Fujitsu-Siemens računarima, kao i Dell i Fujitsu-Siemens monitorima. U obe organizacione jedinice postoji ukupno pet elektronskih učionica koje su pored računara poslednje generacije, opremljene i sa 1Gbps mrežnom infrastrukturom koja u lokalnoj mreži pruža visok nivo performansi i dostupnosti mrežnih resursa.
Takođe, studentima je obezbeđena i veoma brza Internet veza (30/30 Mbps u obe orgaznizacione jedinice) koju u slobodnim terminima mogu koristiti za svoje potrebe. Sa ukupnim brojem od 387 računara sa ovakvim nivoom performansi, ovo su jedne od najbolje opremljenih računarskih laboratorija u zemlji koje mogu odgovoriti svim zahtevima nastave i studenata. Svi posetioci dolaskom na Univerzitet Singidunum mogu se uveriti u veoma kvalitetne i lako dostupne IT servise i usluge. Takve usluge omogućavaju serveri koji rade pod Windows i Linux operativnim sistemima.

Servisi koje je obezbedio Računarski centar

Zahvaljujući računarskom centru, studenti i zaposleni imaju veliki broj unutrašnjih i spoljnih servisa stavljenih u stalnu i operativnu funkciju. Počevši od sajta Univerziteta Singidunum i sajtova Fakulteta, preko sajtova kao što su sajt Centra za razvoj karijere, preko sajtova Foruma fakulteta i Stranica predmeta i drugih promotivnih sajtova pa sve do Naučno-istraživačkog portala koji je dobitnik prestižnih IT priznanja (Diskobolos i IT Globus).
Studentima je na raspolaganju i portal E-student putem kojeg mogu pratiti svoje ocene, prijavljivati ispite, birati izborne predmete, pratiti stanje školarine i proknjiženih uplata, a u saradnji sa Microsoft akademskom incijativom putem jednog klika (Single Sign On) dostupan im je studentski servis za razmenu elektronske pošte Singimail. Putem ovog servisa studenti tokom školovanja komuniciraju sa zaposlenima na Univerzitetu radi lakšeg i bržeg rešavanja problema.
Studentima su takođe na raspolaganju i Android i iPhone aplikacije kao što su SingiDroid i Stranice predmeta putem kojih brzo i jednostavno sa svojih smartphone i tablet uređaja mogu pratiti sve informacije vezane za Univerzitet, Fakultete i predmete koje slušaju.
Univerzitet Singidunum je za svoje potrebe nabavio opremu za video i audio komunikaciju visoke definicije, Polycom® HDX 8000™ Series sistem koji obezbeđuje fleksibilno i sigurno rešenje, idealno za obrazovanje na daljinu, saradnju na projektima itd. Jasna slika Polycom HDX 8000 Series sistema omogućava korisnicima slobodan i prirodan kontakt putem videa, a sa mogućnostima deljenja sadržaja koje ima sistem HDX 8000 Series, udaljeni centri mogu brzo stupiti u kontakt i da vizuelno sarađuju putem ovog superiornog rešenja prisutnosti putem slike i zvuka (Polycom HD Voice tehnologija koja prenosi glas i zvukove sa minimalnim kašnjenjima). Savremena oprema koja putem Interneta može komunicirati sa bilo kojim sistemom ovog tipa na globalnoj mreži. Kupovinom ovakvog sistema naš Univerzitet je postao najsavremeniji univerzitet u Srbiji i jedini koji poseduje ovakvu opremu. Sistem Polycom je pomogao studentima u centrima Niš, Subotica i Valjevo da redovno imaju predavanja, pošto se do sada putovalo za centre jednom u dve nedelje. Ovim sistemom ne samo što je studentima omogućeno bolje i redovno praćenje predavanja već su smanjeni troškovi puta i vreme koje su profesori provodili u putu. Sistem se pokazao kao pouzdano i dugotrajno rešenje za ove centre. Univerzitet se neće zaustaviti samo na ova četiri sistema već uskoro planira proširenje ovih sistema i na ostale isturene centre u Srbiji kao i u Republici Srpskoj. U narednom periodu planira se instalacija opreme u centre Novi Sad, Zlatibor, dok je instalacija uspešno izvršena na Univerzitetu Sinergija u Bjeljini. Sistemom Polycom bi se u ovim centrima omogućila redovna predavanja i konsultacije. Na ovaj način bi se povezali svi centri i omogućila međusobna komunikacija i saradnja svih centara. Planiramo saradnju sa svima koji su zainteresovani da predavanja, savetovanja i konferencije održavaju putem Polycom sistema našim studentima i osoblju.

Infrastruktura

Na samom početku razvoja IT sektora, mrežu Univerziteta je kontrolisao jedan server sa ulogom Domain Controller-a i postojao je email server sa otvorenih petnaest naloga. Danas, veoma veliki broj brendiranih IBM servera se nalazi u samoj zgradi Univerziteta koji za ulogu imaju da opslužuju dve potpuno zasebne mreže, studentsku i mrežu zaposlenih. Za potrebe nekih od najvitalnijih servisa instalirana su dva IBM servera visokih performansi u zgradi Telekoma.
U zgradama Univerziteta radi veliki broj klijentskih računara čiji se broj iz godine u godinu sve više povećava, okvirno oko 500 računara. Korisnički zahtevi, u skladu sa brzm napretkom i razvojem IT tehnologija postali su sve zahtevniji tako da je IT sektor stavljen pred najveća iskušenja. Internu mrežu Univerziteta čine serverska i mrežna infrastruktura. Serversku infrastrukturu u organizacionoj jedinici u Danijelovoj 32 omogućava oko 25 servera, a u organizacionoj jedinici Kumodraška 261 oko 10 servera.
Pored pogodnosti vezanih za održavanje vežbi i predavanja, značaj tehnološkog razvoja Univerziteta se ogleda i u drugim aspektima značajnim za studente. U odnosu na početni period postojanja Univerziteta, proces prijave ispita je značajno pojednostavljen za studente uvođenjem elektronske prijave ispita sa postojanjem mogućnosti prijave sa bilo kojeg uređaja koji je povezan na Internet.
Upotrebom virtualizacionih tehnologija, svaki od servera je iskorišćen u najvećoj mogućoj meri, a nezavisno od operativnog sistema na njima se nalazi veliki broj servisa, pre svega za autentifikaciju korisnika, evidenciju radnog vremena zaposlenih i prisustva studenata na nastavi, elektronskog testiranja studenata, deljenja mrežnih resursa, kreiranja zaštitnih verzija podataka, platforma za studiranje na daljinu, zatim server sa video predavanjima, itd.
Da bi svi servisi bili dostupni studentima i zaposlenim licima bilo je neophodno pre svega isplanirati i isprojektovati mrežnu infrastrukturu. U organizacionoj jedinici u Danijelova 32, centralni rack ormar se nalazi u Računarskom centru na drugom spratu zgrade. Iz tog glavnog čvorišta do serverske prostorije komunikaciju obezbeđuju brojna čvorišta sa veoma kvalitetnom i proverenom opremom. U organizacionoj jedinici Kumodraška 261, centralni rack ormar se nalazi u primarnoj serverskoj prostoriji na prvom spratu dok se drugo veliko čvorište nalazi u sekundarnoj serverskoj prostoriji u sklopu Računarskog centra.
Celokupnu mrežnu infrastrukturu Univerziteta čini oko 35 Cisco i Linksys komutatora (switch) kao i 4 moćna Cisco rutera u obe organizacione jedinice. Lokalna mreža je podeljena u dva domena (studentski servisi i servisi za zaposlene), a Internet vezu obezbeđuju 4 fiber-optička linka različitih propusnih opsega (od 20/20Mbps do 40/80Mbps).
Poređenja radi, u odnosu na početak razvoja infrastrukture, danas postoji oko 35 servera, oko 200 email naloga za zaposlene i 12,500 email naloga za studente kao i oko 70 funkcionalnih servisa i usluga. Računarski centar (IT sektor) Univerziteta Singidunum izvršava četiri grupe poslova. Jedan deo čini standardno održavanje infrastrukture - nabavka, montaža, testiranje, instaliranje računara, štampača, skenera i ostale PC opreme, zatim održavanje i montiranje pasivnih i aktivnih mrežnih komponenti, otvaranje naloga i konstantno nadgledanje rada na internim serverima, rad sa elektronskim nastavnim materijalom koji se može pronaći na stranicama predmeta, tehnička podrška u radu sa profesorima i studentima, kao i instaliranje, montiranje i održavanje kompleta laptopova i projektora za predavanja, održavanje ozvučenja po amfiteatrima, itd.
Elektronske učionice su opremljene modernim računarima na kojima se nalazi sav potreban softver za potrebe praktičnih vežbi, kao i softver koji pomaže praćenje rada i pružanje pomoći u radu. Savremena oprema za rad podrazumeva i brz Internet link, kao i wireless Internet koji studenti mogu koristiti i na sopstvenim laptopovima. Povećanjem broja elektronskih učionica omogućeno je održavanje većeg broja praktičnih vežbi, češće održavanje elektronskih testiranja, kao i redovno održavanje elektronske evaluacije predavača i kvaliteta rada Univerziteta, čime studenti direktno doprinose poboljšanju sopstvenog studiranja.

Always in motion, the future is

Ekipa za art i web dizajn održava sajt Univerziteta i radi poslove vezane za štampanje (skeniranje i prelom teksta).
Deo IT sektora za razvoj informacionih tehnologija održava domene, dns, web, dpm, tmg, wds, mail, chat&forum, i ostale „spoljne“ servere, radi na usavršavanju „distance learning“ platforme i automatizaciji poslovnih procesa unutar sektora i službi Univerziteta i njegovih članica.
Svakodnevne aktivnosti su i nadgledanje postojećih servisa ali i testiranje i implementacija novih sigurnosnih rešenja, kao uvođenje novih servisa za studente.
Četvrti deo aktivnosti Računarskog centra je pomoć i učestvovanje u svakodnevnoj nastavi, koju vrše studenti demonstratori, ali i saradnici i asistenti koji su zaposleni u Računarskom centru koji takođe učestvuju u stručnim seminarima za profesore i stručnoj praksi za đake srednjih škola. Svi amfiteatri su opremljeni najsavremenijom audio-video opremom. Svaki amfiteatar ima projektor i platno na kome se mogu pratiti PowerPoint prezentacije i ostali materijali. Takođe su opremljeni i audio sistemom visokog kvaliteta sa bežičnim mikrofonima. U celoj zgradi je obezbeđen i bežični Internet koji studenti besplatno mogu koristiti. Prostorije su klimatizovane tako da se nastava normalno odvija i tokom letnjeg perioda.

Besplatan softver za studente FIR-a

Pre svega, Univerzitet Singidunum je svojom saradnjom sa svetskim IT kompanijama kao što su Microsoft, Cisco, IBM, Oracle, SAP i SolidWorks svojim studentima omogućio korišćenje besplatnog legalnog softvera u cilju obuke za rad u njemu.
Studentima je dostupan sav aktuelan softver pomenutih proizvođača, čime se oni osposobljavaju za rad u savremenim uslovima primenom softverskih rešenja korisnih u njihovoj oblasti rada. Pored toga, redovno se organizuju i obuke za rad u najpopularnijim softverskim alatima za koje postoji deficit kadra na tržištu rada. Veliki broj računara u elektronskim učionicama (ukupno 387) i čitaonici biblioteke studentima omogućava kvalitetan rad na vežbama, kao i učenje i rad na njima i van nastave.